Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsőde

3780 - Edelény,
Mátyás király út 7/A
+36-48/778-953

edelenyimatyasovi@gmail.com

„Bódva völgyében, Borsod vármegyében

Tornyos úri kastély állott vala régen.

Romba dõlt azóta; ámde régi helyén

Kis városka épült, úgy hívják; Edelény."

                                       (Edelény múltjából)

 

 

 

A Bódva folyó szakaszának kiszélesedő völgyében fekszik Edelény. Műemlékei közül országos jelentőségében kiemelkedő értéket képvisel a Coburg Kastély, amely városunk centrumában található. Óvodánk 2 épülete is ebben a központi övezetben, a régi műemlékek és a modern épületek között helyezkedik el. Az idejáró gyermekek „vegyes” családi környezetből ékeznek ezért a csoportok összetétele heterogén.

Óvodánkban arra törekszünk, hogy minden gyermekhez megtaláljuk azt az utat mely számára a legmegfelelőbb, mellyel fejlődését a legoptimálisabban tudjuk segíteni. Érzelmi biztonságot nyújtó, szeretetteljes légkörben tervezzük a gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlesztését.

A nevelõtestület sokéves szakmai tapasztalattal, szaktudással, folyamatos önképzéssel igyekszik megfelelni a mai kor társadalmi és szakmai kihívásainak. Nyitottak vagyunk a partneri elvárások iránt, de szolgáltatásainkat a szakmaiság és a gyerekek mindenek felett álló érdekét szolgáló szempontok határozzák meg.

 

Intézményünk 4 épületben 9 óvodai és 3 bölcsődei csoporttal működik. Óvodánk engedélyezett férőhelye 225 fő, bölcsőde engedélyezett férőhelye 38 fő. 

  • A belvárosban található I.-es épületünk 4, II.-es épületünk 2 óvodai csoportnak ad otthont. 

  • Utóbbi épületünkben található 3 bölcsődei csoport. 

  • Edelény külvárosában (Egres) található III.-as épületünk, amely 1 óvodai csoportnak ad otthont.

  • Edelény finkei városrészén található IV.-es épületünk, amely 2 óvodai csoporttal működik.

2013.október hónapban megkezdődött az ÉMOP-4.3.1/A-11-2012-0003 kódszámú pályázat keretében a Mátyás Óvoda ( I.-es épület) Mátyás király út 1. szám alatti (175/2 hrsz) épületének bővítési és felújítási munkálatai. A bővítésnek köszönhetően óvodának 1 csoportszobával, egy tornateremmel gazdagodott és meglévő csoportszobáink is közel 60 m2-re növekedtek. Tágas előszobával, tetőtérrel lettünk nagyobbak. A tetőtér immár lehetőséget biztosít megbeszélések, előadások, kisebb konferenciák lebonyolításához, illetve a 3 kisebb szoba a  kis foglalkozásainknak biztosít helyet. 

Az egresi épületünk is megszépült, nyílászárók cseréje és szigetelése is elkészült.

 

Mátyás Óvoda négy épületben  9 óvodai csoporttal mûködik. A férõhelyek száma 225 fõ. 

Bölcsődénk 3 csoporttal működik. A férőhelyek száma: 38 fő. 

Tárgyi eszközeinket és felszereléseinket folyamatosan bõvítjük, korszerûsítjük. 

Udvarunkon fõleg az óvoda alapítványának bevétele és nyertes pályázatok – segítségével új fajátékok segítik a gyermekek változatos mozgásigényének kielégítését. A nevelõtestület sokéves szakmai tapasztalattal, szaktudással, folyamatos önképzéssel igyekszik megfelelni a mai kor társadalmi és szakmai kihívásainak. Nyitottak vagyunk a partneri elvárások iránt, de szolgáltatásainkat a szakmaiság és a gyerekek mindenek felett álló érdekét szolgáló szempontok határozzák meg.

Az óvodánkban mûködõ bölcsõdei csoportjaink önálló szakmai egységként mûködnek, ahol a családban nevelkedõ bölcsõdés korú gyermekek napközbeni ellátását, szakszerû gondozását és nevelését oldjuk meg.

A bölcsõdénk nyitvatartási idejét a fenntartó határozza meg, figyelembe véve a szülõi igényeket (felmérés az elsõ szülõi értekezleten, az idõpontot a Házirend tartalmazza), ez idõ alatt biztosított a gondozás, nevelés.

  • Csecsemõ - és kisgyermek gondozónõi végzettséggel rendelkezõ kolléganõk gondozzák, nevelik a rábízott gyermekeket.

  • Bölcsődei dajkáink és segítő személyzetünk, az elõírásoknak megfelelõen takarítja, fertõtleníti a helyiségeket, és gondoskodik a csoport számára szükséges felszerelések tisztán, rendben tartásáról stb. (munkaköri leírásának megfelelõen). 

  • Bölcsõdeorvos látja el a gyermekeket (orvosi vizsgálatok, „házi-patika” összeállítása, speciális gyógyszerelés figyelemmel kísérése, stb.)

  • A gyermekek étkeztetéséról a Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola konyhája gondoskodik, napi négyszeri étkezést biztosítva a gyermekeknek.

A gyermek felvétele után szülõi értekezletet tartunk, családlátogatástvégzünk, így a gyermekkel otthoni környezetében ismerkedhetünk. Ugyanakkor õ is megismeri azt a felnõttet, akihez érkezik a bölcsõdébe, megkönnyítve ezzel az új környezetbe való beilleszkedést.

A bölcsõdelátogatás (mely lehet beiratkozás alkalmával és év közben is), családlátogatás után a szülõ fokozatosan szoktatja gyermekét a bölcsõdei élethez. A napi találkozások hozzájárulnak ahhoz, hogy a szülõk megismerjék a bölcsõdei nevelés elveit és gyakorlatát, napi- és hetirendjét. A gondozónõ a szülõ segítségével megismeri a gyermek egyéni szokásait, így kölcsönösen segítik az együttnevelés, a partneri együttmûködés megvalósulását.

Beszoktatás elõtt a gyermekorvostól igazolást kell beszereznie, hogy a gyermek egészségi állapota alapján bölcsödében gondozható.

 

Az óvodák épületei, udvarai, berendezései úgy kerültek kialakításra, hogy szolgálják a gyermekek biztonságát, kényelmét, megfeleljenek testméreteiknek, biztosítsák egészségük megõrzését, lehetõvé téve mozgás,- és játékigényük kielégítését. Nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a gyermekeket harmóniát árasztó színekkel, formákkal, anyagokkal vegye körül környezetük. Arra törekszünk, hogy az óvodák tárgyi környezetei egyidejûleg, a mindenkori elõírásokkal összhangban, – biztosítsanak megfelelõ munkakörnyezetet az óvodapedagógusoknak. A programok megvalósításához szükséges eszközök és felszerelések rendelkezésünkre állnak, melyek megfelelnek a kötelezõ minimális eszköz,- és felszerelési jegyzékbe foglaltaknak. Ezek folyamatos pótlása (elhasználódás miatt) és korszerûsítése azonban szükséges. A gyermekek által használt felszereléseket hozzáférhetõ módon a biztonságukra figyelemmel helyezzük el. 

A szülõk fogadására megfelelõ lehetõséget biztosítunk.

 

Az óvodai élet megszervezése

 

A gyermekek egészséges fejlõdéséhez, fejlesztéséhez a napirend biztosítja a feltételeket a megfelelõ idõtartamú tevékenységformák megtervezésével. A rendszeresen visszatérõ ismétlõdések érzelmi biztonságot teremtenek a gyermekekben. A napirend igazodik a különbözõ programokban megfogalmazott feladatokhoz. Figyelembe veszi a helyi szokásokat, igényeket. Napirendünket folyamatosság és rugalmasság jellemzi, a tevékenységek közötti belsõ arányok kialakítására törekszünk. A napirend – és hetirendet a gyermekcsoportok óvodapedagógusai alakítják ki a gyermek egyéni szükségleteihez a különbözõ tevékenységekhez igazodva. A teljes nyitvatartási idõben a gyermekekkel történõ foglalkozások mindegyikét óvodapedagógus irányítja. Az óvodába felvett gyermekek csoportba történõ beosztásáról a vezetõ dönt, a szülõk és az óvodapedagógusok véleményének, valamint a közoktatási törvényben meghatározott létszámhatárok, – beleértve a számított létszámra vonatkozó elõírást - figyelembevételével. Az óvodai tevékenységeket úgy szervezzük, hogy a szülõk igényei szerint eleget tudjunk tenni az óvodai neveléssel a gyermek napközbeni ellátásával összefüggõ feladatainknak. A napirend a rugalmas változásaival lehetõséget ad az óvodai élet egészében az elmélyült tevékenykedésére, elegendõ idõt biztosítva arra, hogy a gyermekek minden tevékenységüket befejezhessék, pontosan elvégezhessék. Az elmélyült érdeklõdéssel, belsõ motivációval folytatott tevékenységhez, valódi aktivitáshoz nyugalom, kiegyensúlyozott légkör, értelmes fegyelem szükséges.

A szeptember 1-tõl május 31-ig terjedõ idõszak napirendje

  • 630/700 - 1030
    Párhuzamos tevékenységek: szabad játék, szabadon választott tevékenység, tízórai, óvónõ által kezdeményezett tevékenység. Mindennapos testnevelés.

  • 1030 - 1145
    Udvari játék, levegõzés

  • 1145 - 1245
    Öltözködés, mosdóhasználat, ebéd.

  • 1245 - 1315
    Elõkészületek a pihenéshez.

  • 1315 - 1430
    Pihenés, alvás mesével, altatóval, egyéni szükség- letekhez igazodó ébredés.

  • 1445 - 1700/1630/1700
    Párhuzamos tevékenységek: mosdóhasználat, uzsonna, játék, szabadon választott tevékenység, óvónõ által kezdeményezett fejlesztés.

A játék kitüntetett szerepe a tevékenységek között harmonikus arányok megteremtésének következménye. A gondozási tevékenységek kiemelt jelentõséggel bírnak, hiszen az óvodapedagógus a gondozás folyamatában is nevel, építi kapcsolatait a gyermekekkel, segíti önállóságukat. Az óvodapedagógus a családokkal való együttmûködés során érvényesíti a segítségnyújtás családhoz illesztett megoldásait.

 

Személyi ellátottság

  • Intézményünkben 41 fõ dolgozik teljes munkaidõben.
    Felsõfokú végzettséggel rendelkezõ óvodapedagógus: 17 fõ /ebbõl 1 fõ intézményvezetõ/

  • Szakvizsgával rendelkezõ óvodapedagógus: 11 fõ /ebbõl 1 fõ intézményvezetõ/

  • Portfóliót készített: 12 fő

  • Pedagógiai asszisztens: 3 fő

  • Gyógypedagógiai asszisztens: 1fő
  • Fõállású szakképzett dajka: 9 fõ

  • Óvodatitkár: 1 fõ

  • Szakképzett csecsemõ-,és kisgyermekgondozó: 6 fõ (ebből 1 fő szakmai vezető)

  • Bölcsődei dajka: 2 fő

  • Fûtõ- karbantartó: 2 fõ

A dolgozók változó munkaidõ beosztás szerint dolgoznak, a gyermekek létszámának megfelelõ fokozatos munkakezdés és befejezés valósul meg.

 

 

ALAPÍTVÁNYUNK

Az alapítvány neve:

Mátyás Óvoda Felnövekvő Nemzedékéért Alapítvány

Az alapítvány székhelye:

3780 Edelény, Mátyás király út 7/a

Az alapítvány adószáma:

1 8 4 2 7 8 0 2 - 1 - 0 5

Az alapítvány célja:

Az edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsőde gyermekinek szellemi, erkölcsi és fizikai fejlesztése, ezen belül különösen:

  • Az óvodai neveléshez szükséges tárgyi feltételek javítása és fejlesztése.

  • Az alapfeladatokon túli szolgáltatások szervezése

Az óvodában különböző foglalkozások megszervezése és működtetése a tehetségek felkarolás érdekében.

  • A gyermekekkel a szűkebb és tágabb környezetük megismertetése, gyermekprogramok szervezése.

  • Egészséges életmódra nevelés, különös tekintettel a mozgás, sportolás életmódigény fejlesztésére,  ezzel összefüggő gyermekprogramok, versenyek szervezése, feltételeinek biztosítása.

  • A gyermekekkel kiemelkedően foglalkzó nevelők, szakemberek támogatás.

  • Az alapítvány az 1997. évi CLVI. törvény 26.§c./pontjában meghatározott tevékenységek közül a 4.5.10.és 14. cél tevékenységeket végzi.

  • Az alapítvány közhasznú tevékenysége során olyan közfeladatot lát el, amelyet a foglalkoztatás   elősegítése és a munkanélküliség mérséklése érdekében a hatályos jogszabályok állami feladatként foglamaznak meg.

  • Az alapítvány tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatatit helyi, vagy országos sajtó     útján is nyilványosságra hozza.

 /Közhasznú szervezetekről szóló Tv.4.§.1./bek.a./pont,5.§.a. és b./pont./